لجبازی کودک سه ساله | کودکان 3 ساله لجباز و بد خلق
نوشته شده توسط : نینی مایند

لجبازی در کودک سه ساله نشان‌دهنده آغاز دوره جدیدی در زندگی‌اش است. زیرا اغلب کودکان در 3 سالگی لجبازی را در وجود خود کشف می‌نمایند. کودک سه ساله ممکن است لجبازی را یک نوع تفریح بداند یا یک نوع سلاح. گاهی هم برای بیان اعتراض لجبازی و بدخلقی می‌کند. حتی لجبازی کودک سه ساله می‌تواند بر اثر ترس و یا زورگویی ایجاد شود. در اکثر موارد این نوع لجبازی‌ها طبیعی است و کم‌کم آن را کاهش یا ترک می‌کند. اما اگر لجبازی‌اش مداوم شد و به شکل یک اختلال به خودش و اطرافیان صدمه وارد کرد، باید برایش مشاوره گرفت. در لجبازی های همیشگی و خارج از کنترل حتما باید هر چه زودتر نسبت به‌درمان کودک اقدام کنید. روانشناسی کودک به شما کمک می‌کند تا مسیر مداوا کوتاه‌تر شود و اگر از همان ابتدا به مشاوره کودک توجه کنید کمتر دچار بحران خواهید شد.

منبع: لجبازی کودک سه ساله | کودکان 3 ساله لجباز و بد خلق

کودکان لجباز سه ساله

وقتی کودک سه ساله شما برای رسیدن به خواسته‌هایش پافشاری ‌کند، حتما به معنای لجبازی او نیست. باید بدانید مرز باریکی بین لجبازی و مصمم بودن وجود دارد. در ادامه برخی از رفتارها و ویژگی‌های کودک لجباز را بیان می‌کنیم. کودک لجباز سه ساله شما بسیار باهوش و خلاق است. درباره همه چیز سوال می‌پرسد، نباید تمایلش به سوال پرسیدن را با سرکشی اشتباه بگیرید. او دوست دارد دیگران به حرف‌هایش گوش دهند و انتظار دارد تایید شود و مدام خواستار جلب توجه شماست.

کودک لجباز سه ساله به شدت منفعل است؛ به سرعت و مدام عصبانی می‌شود و قشقرق به پا می‌‌کند. ویژگی‌هایی مانند یک رهبر دارد و غالبا رئیس مآبانه به نظر می‌رسد. کارهایش را به سرعت و مطابق میل خودش انجام می‌دهد. به هر ندایی که از قلبش می‌شنود گوش می‌دهد و توجهی به خطرناک بودن آن یا زیر پا گذاشتن قوانین ندارد.

دلایل لجبازی کودک سه ساله

کودکان مختلف، دلایل متفاوتی برای لجبازی دارند. با یافتن علت آن می‌توانید بهتر با او کنار بیایید و لجبازی را ترک دهید. برخی علل لجبازی و بدخلقی کودک سه ساله به شرح زیر است.

1- محک زدن اطرافیان و جلب توجه

برخی کودکان بدون آن که درباره لجبازی قضاوتی کنند و آن را خوب یا بد بدانند، آن را فقط وسیله‌ای برای محک زدن عکس‌العمل و جلب توجه‌تان به کار می‌گیرند.

2- لجبازی کودک سه ساله و فشار والدین برای تربیت صحیح

والدینی که سعی دارند بررفتارهای کودک مسلط شوند و او را تحت فشار تربیتی قرار می‌دهند، موجب لجبازی ارادی کودک سه ساله شان می‌شوند. اما این رفتار لجبازانه در آن‌ها کم کم به شکل عادت در می‌آید و در سنین بزرگسالی هم ادامه پیدا می‌کند. اگر در سنینی که کودک در تلاش برای کسب استقلال است، والدین بیش از حد به او امر و نهی کنند، کودک سه ساله دچار تضاد می‌شود و رفتار لجبازانه از خود نشان می‌دهد.

برای دریافت آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

3- فرصت ندادن به بچه‌ها

کودک سه ساله در مرحله‌ای از رشد و تکامل هستند که دقت و وقت بیشتری برای انجام کارها صرف می‌کنند. اگر والدین یا مراقبان کودک در این مواقع فرصت کافی برای انجام برخی کارها به او ندهند، کودک لجبازی و کج خلقی خواهد کرد.

4- لجبازی کودک سه ساله | خستگی و یا گرسنگی

کودک سه ساله بعد از فعالیت روزانه خسته و گرسنه می‌شود. اگر زمان غذا خوردنش دیر شود، وضع نامناسب و خستگی جسمانی نیز باعث لجبازی او خواهد شد.

5- ندادن آزادی عمل به کودک و دخالت در کارهایش

به کودک سه ساله استقلال عمل دهید تا بتوانند به تنهایی از پس اداره خود برآیند و در ذهن آرزوهای مستقل بپرورانند. بیش از حد در کارهایش دخالت نکنید. کودک سه ساله به اقتضای سن دوست دارد، دائما به اطراف بدود و پر تحرک باشد. او را به تعجیل در کارها وادار نکنید، در خوردن غذا بیش از حد اصرار نکنید، سرزنش و تنبیه زیاد نکنید. این عوامل در کاهش لجبازی کودک سه ساله شما بسیار موثر است.

6- بی‌توجهی و بی‌مهری والدین

اگر به کودک سه ساله بی‌توجهی کنید، سعی خواهد کرد با کارهای منفی و کج‌خلقی توجه شما را به خود جلب کند. بی مهری به کودک سه ساله آسیب‌های جدی به او وارد می‌کند. پس این روشی مناسب برای تنبیه‌فرزند سه سالتان نیست.

7- لجبازی کودک سه ساله و بیماری‌های مداوم

کودکانی که زود به زود مریض می‌شوند، به نوازش بیشتری نیاز دارند، بیماری زیاد کودک را همیشه با آه و ناله همدم می‌کند. شاید این رفتارها در او عادت شود و حتی موقعی که بیمار نیست با گریه و بدخلقی چیزی را از شما طلب کند. لجبازی کودک سه ساله بیمار به مراتب بیشتر است.

8- تولد نوزاد جدید

برخی از کودک های سه ساله نسبت به حضور کودکی دیگر در خانه بسیار حساسند. بنابراین اگر فرزند جدیدی در خانه متولد شود و بیشتر توجه و حمایت والدین به او جلب گردد؛ کودک سه ساله تان نمی‌تواند رفتار تبعیض‌آمیز والدین را بیان کند. از این رو اعتراض و عقده‌های درونی خود را با لجبازی و کج خلقی نشان می‌دهد. این حسادت کودک هم عامل مهمی برای لجبازی‌اش است.

9- دلایل ژنتیکی

کودکان ممکن است لجبازی را از شما والدین هم به ارث برده باشد. الگوبرداری در کنار ویژگی های ژنتیکی لجبازی کودک سه ساله را بیشتر خواهد کرد.

راه های از بین بردن لجبازی کودک سه ساله

به نظر می‌رسد برخورد درست با کودک لجباز سه ساله برای والدین کمی سخت است. در حقیقت باید گفت اصلا کودک لجباز وجود ندارد؛ و مسئله فقط به عدم درک رفتارهای کودک سه ساله برمی‌گردد. کودک شما معمولاً رفتارهای خودتان را تقلید می‌‌کند. حتما متوجه شده‌اید که او کلمه «نه» را زیاد تکرار می‌کند! او همیشه این کلمه را از خود شما موقع منصرف کردنش از کاری می‌شنود. در این قسمت چند نکته مهم جهت کنترل لجبازی کودکان بیان می‌کنیم. برای آشنایی با نحوه برخورد با کودک لجباز کلیک کنید.

_ با لحن مناسب صحبت کنید

سه سال اول زندگی کودک دوران حیاتی اوست. مغز کودکان در این مرحله در حال رشد، یادگیری و ذخیره اطلاعات جهت بکارگیری آن‌هاست. در سه سالگی ممکن است بسیاری از رفتارهای کودک لجبازانه یا بی‌ادبانه به نظر آید، اما باید دانست که این رفتارها بخش طبیعی فرآیند یادگیری درباره علت و معلول‌هاست.

زبان و لحن صحبت شما برای کودک سه ساله تان معانی مختلفی دارد. او به راحتی لحن صحبت شما را یاد می‌گیرد و تقلید می‌کند. شما شاید گاهی ازین رفتار لجبازانه و تقلید کودک سه ساله خسته شوید و کنترل‌تان را از دست بدهید. در این مواقع نباید از زبان توهین‌آمیز و نامناسب استفاده کنید، زیرا کودک سه ساله با تقلید از شما به همان شیوه پاسخ خواهد داد و زمینه لجبازی بیشتر فراهم می‌شود. صمیمانه و با آرامش با او حرف بزنید تا کودک هم یاد بگیرد محیط خانه محل آرامش و احترام است.

_ کنترل خود را از دست ندهید

در برخورد با کودک لجباز سه ساله تان صبورانه با او حرف بزنید و آرامش‌تان را از دست ندهید. برای کنترل و رفتار مناسب با کودک لجباز سه ساله خود مانند او فکر و رفتار نمایید. با داد و فریاد فقط لجبازی او را شدت می‌بخشید.

_ در برابر لجبازی کودک سه ساله زیاد پیگیر نباشید

کودکان لجباز سه ساله را دست کم نگیرید، او بهتر از هر کسی شما را می‌‌شناسد و می‌‌داند چه مواقعی و در چه شرایطی به شما واکنش نشان دهد. با توجه بیش از حد شما به کودک سه ساله مسائل و مشکلاتش حل نخواهد شد. اگر برای هر چالشی او را بازجویی‌کنید و سوالاتی مثل «چه اتفاقی افتاده، چرا ناراحتی؟» را بکار ببرید، لحن پرسشگر شما او را بیشتر به لجبازی می‌کشد. از این رو هر بار که قشقرق به پا کرد پیگیر نباشید، کمی او را تنها بگذارید و مطمئن باشید بعد از مدت کوتاهی او حالت عادی برمی‌گردد. به ویژه مادران باید این هنر را خوب یاد بگیرند# زیرا آنها بیشتر با کودک برخورد دارند.

_ به او نشان دهید که درکش می‌کنید

معمولا کودک لجباز سه ساله بسیار عاطفی و حساس است. وقتی رفتارهای لجبازانه انجام می‌دهد، در حقیقت از نگاه و برخورد شما می‌ترسند. اگر کودک لجبازی سه ساله دارید سعی کنید به او نشان دهید که به او اعتماد و ایمان دارید و هر چیزی که راجع بهش صحبت می‌‌کند را باور می‌کنید. نادیده گرفتن صحبت‌های کودک و عدم اعتماد به او اشتباه بزرگی است. با برقراری ارتباط مناسب و درک کودک، می‌توانید عواطف، احساسات و علت لجبازی کودک سه ساله تان را بهتر درک کنید.

_ به رفتارهای نامناسب‌اش واکنش نشان دهید

واکنش به رفتار نامناسب به معنای فریاد بر سر کودک نیست. نه داد بزنید و نه به خاطر دوست داشتن بیش از حد کودکتان، عملکرد غلط و اشتباهاتش را نادیده بگیرید. اگر نادیده بگیرید کودک تحریک می‌شود تا آن اشتباه را دوباره انجام دهد. شما باید هنگام رفتارهای نامناسب کودک، فوراً و به روش مناسب بفهمانید کارش اشتباه است تا کودک سه ساله به خود اجازه ندهد آن را در خانه یا خارج از خانه تکرار کند. اگر امروز به رفتارهای نامناسبش واکنش نشان ندهید در آینده بسیار پشیمان خواهید شد.

_ در مواقع لزوم بی‌‌اعتنایی کنید

بعضی کودکان لجباز سه ساله عادت دارند که واکنش‌های نامناسب و خشن از خود نشان دهند و گاهی ممکن است ازروی لجبازی به حرفتان هم گوش ندهند و عصبانیتتان هم برایشان مهم نیست. هر موقع متوجه لجبازی او شدید، با صحبت و درخواست انجام کاری حواسش را از لجبازی پرت کنید.

عشق و علاقه خود را به او نشان دهید و مهم‌تر اینکه طوری به او اهمیت بدهید که احساس کند یک کودک خاص در خانواده است. باید بدانید گاهی بعضی رفتارها و موقعیت‌ها موجب لجبازی او می‌شوند. سیاست نادیده گرفتن لجبازی کودک سه ساله روش بسیار خوبی برای خلاص شدن از لجبازی اوست.

بیشتر بخوانید: رفتار صحیح با کودک

_ کنترل با لبخند و برخورد مناسب

لبخند مادرانه تاثیرگذارترین سلاح برای کنترل لجبازی کودک سه ساله است. عشق و لبخند قادر به حل مشکلات کودک در جهان است. کودک لجباز تشنه عشق و توجه والدینش است ولی نمی‌تواند این مسئله را بیان کند. در نتیجه این نیاز و خواسته خود را پشت رفتارهای لجبازانه پنهان می‌‌کند. می‌توان گفت رفتار لجبازانه برای کودک سه ساله مانند سلاحی است که هر موقع احساس عدم امنیت کرد از آن استفاده می‌کند. با کودکتان رفتاری توام با عشق و لبخند داشته باشید. به خصوص پدرها که نشان دادن عشق و محبت برای آن‌ها سخت است.

_ برقراری ارتباط خوب با کودک

شاید بزرگ‌ترین دلیل لجبازی برخی کودکان، این باشد که پل ارتباطی مناسبی با والدین ندارند. آیا می‌دانستید بسیاری از والدین در سراسر دنیا به خاطر این خلا ارتباطی، اعتماد کودکان‌شان را از دست می‌‌دهند. شما باید ارتباط خوب و دائمی با کودک سه ساله برقرار کنید، نشان دهید که به زندگی و کار فرزندتان علاقه‌مندید. در این صورت کودک هم با شما بیشتر در ارتباط خواهد بود. با او در مورد چیزهای مورد علاقه‌اش حرف بزنید، همراهش بازی کنید، تلویزیون نگاه کنید و برایش کتاب بخوانید.

_ مقابل لجبازی کودک سه ساله بحث و جدل بی‌‌فایده نکنید

سعی کنید هرگز در خانواده بحث و جدل نکنید. بحث با کودک سه ساله یا در مقابل او، کودک را ضعیف و حساس می‌کند. کودک لجباز با داد و بیداد و بحث شما نگرش و رفتارش را عوض نمی‌کند، بلکه سرسختانه بر آن پافشاری خواهد کرد. بحث و جدل در خانواده همیشه تاثیرات منفی بر کودکان دارد.

_ محیط مناسبی در منزل ایجاد کنید

یک محیط مثبت و پر انرژی در خانه به کودک سه ساله کمک می‌کند لجبازی و بدخلقی‌ نکند. انرژی مثبت برای خانواده‌ها خوش‌شانسی و خوشبختی خواهد آورد. تمام کودکان شایسته زندگی در یک خانواده شاد هستند. شما باید با توجه به شخصیت‌ متفاوت کودکتان روش‌ مناسبی برای برخورد با او اتخاذ کنید. برخی بسیار عاطفی و حساس و برخی دیگر به شدت لجباز و پرخاشگر. وظیفه شماست که شخصیت کودک را با رفتارهای مناسب شکل دهید. با پیروی از یک نگرش و رفتار مثبت می‌توانید کودک لجباز را به یک فرد طبیعی تبدیل کنید.

_  قواعد و قوانینی تعیین کنید

نظم و توانایی پیش‌بینی برای کودکان بسیار مهم است. به کودک سه ساله کمک می‌کند با واکنش‌های مورد انتظار آشنا شوند و در نتیجه از رفتارهای نامناسب در طول روز پرهیز کنند. اگر قوانین و برنامه‌های روزانه و هفتگی برایش تعیین کنید، یاد خواهد گرفت با چه چیزی مواجه می‌شود‌.

برنامه منظم روزانه موجب می‌شود بعدها کودک رفتار موفقی در مدرسه پیش گیرد. برنامه را طراحی و حتما اجرا نمایید. مطمئن شوید که به اندازه کافی می‌‌خوابد. زیرا خواب نامناسب هم موجب بروز مشکلات رفتاری و لجبازی در کودک سه ساله می‌شود. کودک از سن ۳ تا ۱۲ سالگی به ۱۰ تا ۱۲ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد. حتی برخی کودکان نیاز دارند در طول روز هم مدتی بخوابند.

کلام آخر

هر کودکی شخصیت متفاوتی دارد و نمی‌توان یک الگوی رفتاری را برای همه آن‌ها به کار برد. اگر هیچ یک از روش‌هایی که گفتیم روی لجبازی کودک سه ساله تان تاثیرگذار نبود، و روش دیگری برای تغییر رفتارش به ذهنتان نرسید، بهتر است از یک متخصص خانواده یا روانشناس کودک مشورت بخواهید. ولی این روش‌ها، کلی بودند و در اکثر موارد موثر هستند. روش‌هایی بسیار ساده و کاربردی که شما باید بر اساس قلق کودکان، ترفند استفاده از آن‌ها را بلد باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه لجبازی کودک سه ساله می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: لجبازی کودک سه ساله | کودکان 3 ساله لجباز و بد خلق





:: برچسب‌ها: لجبازی کودک سه ساله | کودکان 3 ساله لجباز و بد خلق ,
:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: